Music/Me

Repeat, repeat, repeat enzovoort! Ja, als ik fan ben van een bepaald nummer van een artiest dan komt de repeat knop in Spotify of de handige website Youtube Repeat heel erg goed van pas. Onderweg playback ik zachtjes mee in de trein en thuis gooi ik mijn stembanden goed los. En ja, naar wat voor muziek luister ik dan precies? Rock, pop, poprock, indie, country, balleds en heel veel losse nummers van artiesten die ik tegenkom in films of series.

20141009Bron foto
Ik kan echt genieten van muziek, al zou ik mij een oppervlakkige luisteraar noemen. Ik hou van de sfeer of het gevoel dat een nummer met zich meebrengt. Ik luister naar de woorden, ik weet wat ze betekenen. Maar ik ga niet opzoek naar de betekenis erachter. Het is niet altijd respectvol tegenover de artiest die soms zijn gevoel uit, of zingt over een indrukwekkend deel uit zijn/haar leven. Yeah, I am sorry. Ook schenk ik niet superveel aandacht aan videoclips. Ze kunnen een toegevoegde waarde hebben maar het blijft natuurlijk muziek. Mijn mening: een artiest moet je kunnen raken of meenemen zonder bewegend beeld.

20141009 - 2Bron foto
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik doe dit niet expres, het is niet dat het mij niet boeit. Soms is het ook heel leuk om te weten wat de inspiratie was voor een bepaald nummer. Maar ik vind het ook leuk om mijn fantasie erop los te laten en het een beetje in een grijs gebied te laten. Als alles zo duidelijk is en geanalyseerd blijft er weinig aan de verbeelding over. Terwijl een nummer op verschillende momenten en tijdstippen andere emoties los kan maken. Bij Engelse of helemaal bij Nederlandse nummers kan dit soms wat lastiger zijn. Franse nummers blijven daarvoor een uitkomst. Iedereen kent natuurlijk wel J’me tire van Maître Gims, ik heb wel eens lang geleden gelezen waar het precies over ging. Het is een heel persoonlijk nummer wat gaat over een zwaar onderwerp. Toch blijf hij bij mij gewoon gaan over een nieuwe dure auto die hij heel graag wilt kopen en welke plekken hij allemaal wil gaat bezoeken als hij hem heeft gekocht. Ja, haha. I know, its something different. Arrivederci!

Leave a Reply

