Act like a journalist

(Het is even geleden, maar ik ben er weer)

Negen weken van treinreizen, colleges, praktijkweken en tentamens zitten erop. Ja, het eerste semester is officieel voorbij. Was het wat ik er van had verwacht? Ja zeker, ik vond het een leuke en leerzame periode. Ik ben terechtgekomen in een leuke klas, de schoolomgeving is prettig en de docenten zijn enthousiast. Maar heb ik ook nog iets geleerd? Nou, haha. Ik wacht de tentamenuitslag nog even af voordat ik deze vraag bevestig.

Verder hebben wij in twee praktijkweken, die in de vierde en zevende week van de periode plaatsvonden, onze opgedane kennis mogen uitvoeren. Mijn klas zou de eerste week de krant voor NWSNet verzorgen. In de tweede week zouden wij aan de slag gaan voor het web. Na een aftrap van de teamleider van jaar 1 konden wij aan de slag. Dat dit de eerste keer was dat er een praktijkweek plaatsvond was duidelijk te merken. Leerlingen wisten nog niet precies wat er van hun verwacht werd, hoe ze het in praktijk moesten brengen en wat er allemaal moest gebeuren. Dit was voor de docenten precies zo.

Ja, in het begin deden wij maar wat en had het weinig met journalistiek te maken. Na een ingelaste feedback ronde op dinsdagmiddag werd het duidelijk wat wij precies moesten doen. De maandag begon ik op de redactie ‘sport’ die ik na woensdag 12 uur  verruilde voor de redactie ‘economie’. Zelf ben ik al op een aantal redacties geweest en het verbaasde mij hoe goed er een professionele redactionele werksfeer werd gecreëerd. Ja, want als ik het lokaal binnentrad voelde het niet als een gewoon klaslokaal. Nee, ik ging een redactie binnen waar mensen hard aan het ploeteren waren om iets moois af te leveren. Ondanks onze missende ervaring, problemen op de werkvloer, rommelige start en even geen hoofdredacteur hebben wij het toch voor elkaar gekregen om vier prachtige (al zeg ik het zelf) kranten af te leveren. Ik heb in de eerste week o.a. geschreven over de huidige gokwet in de sport, de Afsluitdijk en het faillissement van Oad. Ik heb zelfs te horen gekregen dat onze klas het beste was in print. Elke dag werden de deadlines gehaald en kon er een volledige krant gepubliceerd worden. Dit was bij andere klassen wel is anders.

Voor de tweede praktijkweek werd al het commentaar en advies van de eerste week meegenomen. Dit zorgde voor een aantal veranderingen die zeker te merken waren bij de webredacties. Hierdoor begon de praktijkweek weer een beetje chaotisch en onwennig. Wij wisten weer niet waar we aan toe waren. Ik startte de week bij de ‘Follow Up’. De precieze gedachte achter de redactie was het ene moment super helder en het andere moment super vaag. Tevens waren wij op een andere plek gestationeerd dan de eerste week. Wat mijn concentratie en effectiviteit niet bevorderde. Nee, dit was geen lekker begin. Wel heb ik mij kunnen verdiepen in donoren, want de Donorweek was intussen begonnen. Lees hier mijn verhaal. Helaas heb ik ongeveer alles verkeerd gedaan wat mogelijk was. Ondanks dat heb ik een ontzettend leuk interview gehouden en vond ik het een interessant onderwerp.

Op donderdag werden de redacties omgegooid en kwam ik terecht bij ‘Factchecking’. Dé plek om fabels van feiten te onderscheiden. Ik heb zo’n dertig diëtisten gebeld om te onderzoeken of je kunt afvallen met Instagram. En als kers op de taart kreeg ik nog te horen op vrijdag 25 oktober dat ik de maandag daarop mocht bellen met Marcel Gelauff, de enige echte hoofdredacteur van de NOS! Ik had zo’n vier en een halve week eerder een verzoek ingediend. Ik had niet meer verwacht dat ik groen licht zou krijgen. Voor de praktijkweek was het te laat, maar de missende artikelen in mijn portfolio kon ik hier mooi mee opvullen. En zeg nou zelf, een telefonisch interview met de hoofdredacteur van de NOS is cool. Dat dit mijn slechtste interview ooit was vergeet ik maar al te graag. De ‘uhm’ en ‘eeh’ voerden helaas de boventoon. Ja, dit waren twee intensieve maar leuke weken.

Inmiddels heb ik al drie dagen van de tweede periode erop zitten. Al mijn ervaringen en belevenissen van het eerste semester neem ik mee om herhaling van fouten en toestanden te voorkomen. Zo bevinden mijn schoolboeken zich keurig opgestapeld in een boekenkast in plaats van roekeloos op de grond. Ja, ik neem de trap naar boven en verdwijn niet stilletjes met de lift.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s