Damn you weather!

Seasons

Als je het over Nederland hebt praat je vaak over het weer. Ja, het weer is onlosmakelijk verbonden aan Nederland. Warmte, kou, regen, hagel, sneeuw, zon en wind. Ja, alles komt voor. In normale omstandigheden maak je vooral de zon mee in de zomer, regen en wind in de herfst en sneeuw en hagel in de winter. Dat is logisch en kun je van op aan. Maar de laatste tijd vind ik het niet meer zo duidelijk. Nee, er is geen logisch verklaring voor te bedenken.

Oké, ja natuurlijk wel. De opwarming van de aarde de stijgende CO2 in de ozonlaag en smeltende gletsjers op de Noordpool. Maar daar ga ik het nu niet over hebben. Nee, ik vraag mij af of je dit herkent? Je begint de dag al vroeg, je wekker gaat bijvoorbeeld al om zes uur, om op alles voorbereid te zijn trek je laagjes aan. Jas, T-shirt, broek en een vest. Om goed voorbereid te zijn heb je de avond van tevoren opgezocht welk weer het die dag zou worden. Na even vlug buiten de temperatuur gevoeld te hebben besluit je om een paraplu mee te nemen en laat je jouw zonnebril thuis. Als je eenmaal in de trein zit en er wel twee keer een bui los barst denk je een goede keuze gemaakt te hebben met je paraplu.

Maar dan rond één uur verandert alles, in plaats van 16/17 graden en kans op een bui, kom je terecht in een strak blauwe lucht en een oase van zon. Ja, daar sta je dan paraat met je paraplu. En nee, dit is niet één keer voorgekomen, elke keer mislukt het weer. Heb je gerekend op een koude dag, sjouw (oké, een beetje overdreven) je voor niets een sjaal mee. Ja, ik heb het nu al iets te vaak meegemaakt. In de regen met een zonnebril en een paraplu of sjaal op een zomerse dag. Mocht het dan gaan losbarsten krijg ik het zelfs voor elkaar om mijn jas te vergeten. Nee, ik ben blij dat de herfst nu echt is begonnen en ik er met een jas en paraplu tegen aan kan. Ook vier ik dat ik geen onnodige accessoires meer mee te sjouwen. Of nou ja, met nog een paar extra zomerse dagen is niets mis. Maar ja, of Nederland daar nog zin in heeft moeten we maar afwachten.

Arrivederci!

2 thoughts on “Damn you weather!

Leave a Reply

