Goals

DRIE, TWEE, ÉÉN GELUKKIG NIEUWJAAR! Páng, boem, knal!
”Mm, oké. Die spoort niet” denk je nu vast.  Ja vooruit, dat ook. Maar dat even terzijde, ik ga het hebben over een traditie die zich vaak voordoet in het gezelschap van bubbels, vuurwerk, oliebollen én je familie die nét iets te diep in het glaasje hebben gekeken.

Namelijk: goede voornemens. Bij mij thuis is het geen traditie. Ook geniet ik altijd openlijk van de berichtgeving rond oud en nieuw en denk stiekem “haha, dat ga je toch niet volhouden”. Nee, oud en nieuw voornemens zijn niets voor mij. Zolang ik nog met een schoolagenda rondloop ga ik er ook niet aan beginnen. Ik rook niet en bezoek de sportschool al twee á drie keer per week (ja, echt waar). Er is dus geen haast bij. Wel bedenk ik sinds een aantal jaar doelen/verbeteringen voor het volgende schooljaar. Vaak als het goed gaat houd ik die ongeveer een maand vol. Niet echt iets om trots op te zijn. Nee, dat kan beter. Misschien miste ik een stok achter de deur, hopelijk geeft het world, wide, web genoeg druk om er iets van te maken en het vol te houden. Ja, immers de hele wereld kan toekijken.  Kijk niet verrast op als je denkt waar gaat dit heen, nee, wen er maar aan.

1. I want to be a blog princess
Voor raad over bloggen moet je niet bij mij zijn. Ja, wat weet ik nou over bloggen, ben net een week begonnen en zit nu fanatiek te tikken aan mijn tweede blogpost. Persoonlijk hoop ik hier veel van te leren. Creatief zijn met woorden en zinnen. Ik wil geuren, kleuren, verhalen en gedachtes over brengen. Een droevig gezicht laten opfleuren. Het zal een tweede natuur moeten worden, ik ga het ontdekken, ademen en leven. Zodoende kan ik uit mijn kinderschoenen stijgen, van een kikker in een prinses veranderen. Tevens kan ik wel een nieuwe verslaving gebruiken en wie weet krijg ik ooit is de kans om de kroon te passen.

2. I want to be a master of organization
Rommelig. Zo kan ik mij het beste omschrijven, ik maak wel gebruik van een aantal soort systemen en manieren om orde te creëren toch schuilt een lichte hoarder in mij. Ik vind het lastig om ‘één’ van iets te hebben. Nee, alle kleuren, vormen en maten wil ik in mijn bezit hebben. En nee, dan heb ik het niet alleen over tassen. Intussen heb ik genoeg nagellak, verzorgingsproducten, papier/notitieboekjes etc. (ehmn, ja), sieraden en geurkaarsen verzamelt. Mijn laatste obsessie sjaals en thee (ja, ben nog steeds serieus). Ja, ik wil orde creëren. Maar hoe ga ik dat doen? Nou, ik ga mij houden aan de triple ”O”! Opmaken, opruimen en ordenen.  Ja, de knop gaat om en ik vier dat ik allang geen nagellak meer heb gekocht. Ja, Peter van de Vorst, ‘There’s no job for you here’!

Goal

3. I want to be a journalist
Ja, ik weet het. Ik loop iets te hard van stapel nu. Het klinkt alleen wat cooler dan ”I want to get my propaedeutics”. Mijn propedeuse dus, minimaal 54 van de 60 punten halen. Het klinkt als een inspannende opgave, dit probeer ik dan ook elke dag te herhalen en er niet te lichtvoetig over na te gaan denken. Nee, met een goede voorbereiding, kennis en tijd kon men bruggen bouwen. Wil ik ook de overkant halen moet ik het blaadje sla laten liggen en gaan voor de bruine boterham met kaas.  Als ik tijdens het proces een beetje in een geek verander kan ik dat alleen maar waarderen. Het geeft alleen maar aan dat ik goed op weg zou zijn. En trouwens geeks zijn hip,  wie wilt Alexander Klöpping nou geen knuffel geven als hij over zijn ‘gekkies’ begint? En waar zouden wij zijn zonder de vier knappe koppen van de The Big Bang Theory?

4. I want to be a genius
De, door de Hongaar bedachte, Rubik’s Cube heeft altijd al mijn interesse gehad. Het vreselijke irritante, onoplosbare magische blokje. Leuk om mee te spelen, maar oplossen is een andere kwestie. Gewoon onmogelijk, terwijl als het kwartje eenmaal naar beneden dondert het volgens mij niet zo super moeilijk is. In mijn omgeving ken ik niemand die hem kan oplossen, nu heb ik het doel gesteld om ‘die’ persoon te worden. Er staan genoeg filmpjes op YouTube. Ja, een jaar om het te leren, nu nog het juiste filmpje vinden en aan de slag!

5. I want to be good
In een wereld die zich meer richt op het individu, anonimiteit en consumptiemaatschappij. Waar mensen zich doormiddel van gadgets en oordoppen afzonderen in een bubbel en geen rekening meer houden met de mensen om zich heen maakt dit mij ongelukkig. Nee, ik ben ook geen heilige, maar over een paar principes beschik ik wel. Mijn muziek staat aan op een normaal geluidsniveau, afval gaat bij mij in de vuilnisbak en probeer ik mensen niet onnodig tot last te zijn. Maar beter kan altijd. Zeker als ik zie dat een bejaarde dame, mét rollator, heel veel moeite zie doen om te bukken en een plasticje van de grond zie oprapen en het in de prullenbak deponeert. In wat voor wereld leven wij? Dit is op elke mogelijke manier verkeerd. Door dit tafereel word ik teleurgesteld in Nederland en mijzelf. Waarom was ik zelf niet te hulp geschoten? Is, ‘het was een kleine afgezette straat en ik kon er niet om heen om te helpen’, een goed excuus? Nee, ik wil voordat mensen van plan zijn om hulp te vragen mij al gemeld hebben.

Maar durf ik ook te roepen tegen jonge, fysieke mensen ‘Gooi je afval in de prullenbak’? Nee, ik denk het niet, bang voor de confrontatie en agressiviteit. Op die momenten zelf kookt het van binnen, maar de juiste argumenten kan ik niet bedenken. Ja, later in de bus wel, “Denk je dat je een goed voorbeeld geeft voor je kind?”, ”Is die twee meter naar de prullenbak nou echt te ver?”, ”Wat als iedereen dit zou doen?”, ”Ben je nou helemaal besodemieterd?”. Ja, dit allemaal voor de moeder die haar blikje energie drank op de grond gooide terwijl er twee meter verderop een prullenbak stond. Nee, dit kan beter, het is een grote stap en ik weet nog niet hoe en wanneer ik die ga maken.

Mocht dit baten en gebeuren er goede dingen, zal ik dit natuurlijk laten weten.

Ciao bella!

Leave a Reply

